כניסת בעלי נכסים

טיול אל רמת נדיב

איזור המסלול:   כרמל, רמות מנשה והשרון
משך המסלול:   עד חצי יום
נקודות ציון:   (12180 , 1460)
מפת סימון שבילים:   4 - הכרמל ורמות מנשה
עונות:   סתיו, אביב, קיץ, חורף
מאפיינים:   מעגלי, מתאים למשפחות, מתאים לנכים \ עגלות תינוקות, רומנטי, מתאים לאופניים, חלק משביל ישראל
אורך בק"מ:   5

איך מגיעים

נוסעים על כביש החוף הישן (4) מצפון או מדרום עד שמגיעים לבנימינה. בצומת בנימינה פונים לתוך המושבה ונוסעים מזרחה בכביש הכניסה (653) עד לכיכר הראשונה. פונים בכיכר שמאלה לדרך העצמאות, ובכיכר הבא פונים ימינה לדרך נילי. ממשיכים עם הכביש, עוברים בגשר תחתי מתחת למסילת הרכבת, ומיד לאחר מעבר המסילה התת קרקעי, פונים שמאלה לעבר זכרון יעקב (כביש 652). כשמגיעים לצומת שיש בה שילוט לכיוון חוות הנוקדים וגן הנדיב פונים. מחנים את הרכב במגרש החנייה של גן הנדיב ומתחילים את הסיור.

גני הנדיב

גנים גדולים שניטעו כאחוזת קבר לברון בנימין אדמונד דה-רוטשילד,אבי היישוב והנדיב הידוע, שהקים ותמך ברוב המושבות שקמו בארץ ישראל בתקופת העלייה הראשונה (שנות ה-80 של המאה ה-19) ובהן: ראשון-לציון, זכרון יעקב (קרויה עש אביו), מזכרת-בתיה, ראש-פינה ועוד. במרכז הגן נמצאת מערת הקבר של הברון ורעייתו מאחורי דלתות בסגנון תקופת התלמוד. פרט לקבר יש בגן צמחייה רבה המייצגת הן את הצומח בארץ והן בעולם. בגן מספר חלקים מעניינים: גן המפלים, גן הורדים, גן הדקלים, גן ריחות ועוד. מומלץ להשקיע לפחות שעה בסיור ברחבי הגן ולהנות מהתצפית שהוא מציע לכיוון הים.

מסלול מגן הנדיב לחרבת עקב

יוצאים מהגן ופינה הדרום מערבית של הגן חוברים לשביל המסומן בצבע אדום. הולכים בשביל העפר כקילומטר עד לחרבת עקב. החורבה, הממוקמת בגובה 142 מטר מעל פני הים, נמצאת על מצוק חוטם הכרמל, חלקו הדרומי-מערבי של הכרמל. באתר שחזור של וילה מהתקופה הביזאנטית (מאות 4-7 לספירה) שנבנתה על גבי וילה מהתקופה הרומית שכנראה חיו בה יהודים. הוילה נעזבה ככל הנראה בזמן המרד הגדול (66-70 לספירה). מסביב המתקנים החקלאיים שישמשו לפרנסת אנשי הוילה (גתות, בית-בד וגורן) וכן בור מים ומקווה טהרה. על שפת המצוק יש רחבה עם תצפית נהדרת על הים, מישור החוף, הכרמל וצפון השומרון [4 במפה].

לאחר הביקור בחרבת עקב, ממשיכים צפונה לאורך המצוק עם השביל האדום. לאחר חצי קמ ניגע למפגש עם נחל תמסח. אם נתבונן מנקודה זו מערבה תוכלו להבחין במעיינות גדולים בין מצוק הכרמל לים, אלו עיינות תמסח, מעיינות שהן זכר לביצות שהיו באזור זה לפני יבושו בשנות החמישים. המים אינם נשאבים מאחר והם מלוחים מדי. עוד על המעיינות באזור תוכלו ללמוד במסלול לנחל תנינים. לאחר שחוצים את הואדי (נחל תמסח) מגיעים לצומת שבילים. הצהוב מוביל חזרה לנקודת ההתחלה (חצי שעה) האדום ממשיך מערבה ואז צפונה ובסוף חוזר לגני הנדיב (כשעה).

למקצרים ניתן לחזור בדרך העולה בנחל תמסח (מסומנת צהוב) למגרש החניה. אני ממליץ להמשיך עם המסלול האדום.